Al mijn vaders (theater)

Bob Schwarze en Mira Feticu doen TRY-OUT performance Al mijn vaders

Op 6 november doen Bob Schwarze en Mira Feticu een unieke performance in Theater Branoul, de tweede try-out van de voorstelling gebaseerd op Feticu’s roman Al mijn vaders.

Veel meer dan alleen een boek
Mira Feticu en Bob Schwarze samen in ‘Al mijn vaders’
Door Eric Korsten
Den Haag Centraal, 24 oktober 2019
Haar ‘moeilijkste’ boek ‘Al mijn vaders’ was na drie jaar af, maar bezorgde Mira Feticu in plaats van rust bijna een ‘existentiële crisis’. Daarom moet ze ermee het podium op. In Branoul.
Een universitair literatuurdocente worstelt met de herinnering aan haar trieste jeugd in Roemenië. Op een dag is ze spoorloos.
Schrijver-journalist Mira Feticu (1973) uit Den Haag brengt haar boek ‘Al mijn vaders’ naar het toneelpodium. Ze wil daar de innerlijke kwetsbaarheid overbrengen die zij haar hele leven lang ervaart en als demonen met zich meedraagt. Ze doet dat met Bob Schwarze (1964) van literair theater Branoul als ‘tegenspeler’.
“In drie zinnen?”, schaterlacht Schwarze de foyer van Branoul bij elkaar. “Het boek van Mira? Nou goed, hier dan: over een jonge vrouw met een verleden die op zoek gaat naar haar vader, en in haar zoektocht op de verkeerde knieën gaat zitten. Tenminste, dat is wat Mira me heeft verteld.” Mira Feticu, columniste van deze krant en ook bekend van boeken als ‘Lief kind van mij’ en ‘De Ziekte Kortjakje’ en de speurtocht naar een verdwenen Picasso-tekening: “Klopt. Maar het is tegelijkertijd ook een boek over ‘La Divina Comedia’ van Alighieri Dante, en over literatuur. Mijn personage Myra, net als ikzelf een Roemeense vrouw die in Nederland woont, wordt gered door de literatuur. Het is voor mij, Mira, het moeilijkste boek dat ik tot nog toe heb geschreven. Ik ben niet van plan nog een keer zo’n boek te schrijven. Ik heb er de energie van een kerncentrale voor gebruikt en ik heb er te veel in willen stoppen, er ook te veel van verwacht. Ik dacht dat ‘Al mijn vaders’ mij, als resultaat van drie jaar noeste schrijfarbeid in de schuur achter mijn huidige woning, zou redden. Maar zoiets kan natuurlijk niet. Ik kreeg innerlijk geen rust, ook niet toen het boek al lang af was. Ik liep bijna een existentiële crisis op. Ik wil het boek daarom naar het podium brengen, omdat ‘Al mijn vaders’ voor mij veel meer is dan enkel een boek.”‘Trooster’
Schwarze speelt de rol van Dennis Terpstra. “Hij is een goede vriend en collega van Myra op de faculteit vergelijkende literatuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij is op het politiebureau voor verhoor omdat hij Myra in de nachtelijke uren heeft belaagd omdat hij zichzelf ziet als haar beschermer en trooster.”

 

‘Als je misbruik hebt ondervonden, blijf je het misbruikte kind met je meedragen’

Voor Feticu was Schwarze geknipt voor deze rol en daarom vroeg ze hem. “Ik ken Bob al langer. Hij is een perfect acteur voor mij. Je kunt geloven in de rol die hij speelt. Bob brengt me terug naar mezelf. Bij het begin van de eerste repetities barstte ik geregeld los in een tranenbad. Maar nu ben ik verrast door de emoties die hij bij me teweegbrengt. Het is een ingewikkeld proces geworden, maar dankzij dramaturg Karim Ameur van Het Nationale Theater en regisseur Manon Barthels zijn er dialogen gekomen en hebben zij de vulkaan aan erupties uit het boek weten om te zetten in gereguleerde emoties.” “We hebben gezocht naar een benaming voor wat we maken,” vertelt Schwarze. “Is het toneel, een performance misschien? Allebei niet, we zijn uitgekomen op een lezing die tot leven wordt gewekt.” “Een schrijfster die zich op het podium als het ware blootgeeft, dat vind ik heel bijzonder,” zegt Schwarze. “Maar het is wel Mira versus Myra.” Feticu: “Als je in je kindertijd aan den lijve misbruik hebt ondervonden, dan blijf je het misbruikte kind met je meedragen. Ik heb publiek nodig om dit verder te brengen. Het gaat mij ook om een antwoord op de vraag wat een slachtoffer is en waardoor hij of zij het beste kan functioneren.” Voor zichzelf heeft ze al een deel van het antwoord gevonden: “Gewoon blijven doorgaan.”

Uiting
Op het laatste UIT Festival Den Haag gaf het tweetal vanuit een zeecontainer als podium een voorproefje ten beste, pal in de walmende geur van verschroeid barbecuevlees. “Dat was een wonderlijke ervaring,” kijkt Schwarze terug in de tijd. “Ook omdat er op zo’n open terrein geen nuance mogelijk is. Dat kan straks hier in Branoul, met 65 stoelen, wél. Fluisteren op het toneel wérkt hier!” Feticu: “Ik was verrast door de vele reacties die ik na afloop kreeg. Zo stelden mannen die met een Oost-Europese vrouw getrouwd zijn, mij de vraag of het een manifest was. Dat tekent de heftigheid van dit stuk. Ikzelf zie het meer als een uiting in een tijd van #MeToo, want het gaat ook over hoe mannen vrouwen bekijken.”
Voorlopig zijn er nog slechts enkele uitvoeringen gepland. “Zie het als ‘works in progress’,” zeg Mira Feticu. “Komend voorjaar hopen we dit vaker te spelen.”
Mira Feticu & Bob Schwarze, ‘Al mijn vaders’, donderdag 24 oktober en woensdag 6 november, 20.15 uur, Theater Branoul.
Meer informatie: www.branoul.nl


Mira Feticu: ‘Het gaat mij om de vraag wat een slachtoffer is.’ Links Bob Schwarze. | Foto: DHC/Luka Valkenburgh

 

Machtsmisbruik op toneel: ‘Ik wilde het bespreekbaar maken, zonder dat het een therapiesessie zou worden’

AD Haagse Courant, 24 oktober 2019

Schrijfster Mira Feticu kon acteur Bob Schwarze soms wel voor zijn hoofd rammen tijdens de repetities.

Schrijfster Mira Feticu kon acteur Bob Schwarze soms wel voor zijn hoofd rammen tijdens de repetities.

Schrijfster Mira Feticu en acteur Bob Schwarze fileren het verhaal achter machtsmisbruik. ‘In mijn hoofd heb ik ze flink wat klappen gegeven.’

,,Als je misbruik hebt meegemaakt in je kindertijd, blijf je het misbruikte kind als volwassene met je meedragen’, vertelt Feticu. ,,Misbruik, #MeToo en aanranding zitten in de volwassene die je bent geworden. Er zijn altijd wolven die bloed ruiken.”

De geboren Roemeense, maar aardig Haags geworden Feticu werkte drie jaar aan haar semi-autobiografische roman Al mijn vaders. Het verhaal over de jonge vrouw Myra die op zoek gaat naar een vaderfiguur, maar daardoor te vaak op de verkeerde knieën gaat zitten. ,,Ik schreef met de kracht van een kernreactor en ging door allerlei fasen. Was het mijn schuld? Waarom was ik zo dom geweest? Was ik zó gevoelig voor vaders? Ik kreeg een lange rekening van mijn verleden gepresenteerd.”

Ik wilde machtsmis­bruik bespreek­baar maken, zonder dat het veranderde in een therapeuti­sche sessies

Vieze vader

Tijdens de promotietour voor haar nieuwe boek, blijkt dat velen met dezelfde vragen en opgekropte twijfels rondlopen. ,,Bijna iedereen heeft een verhaal, waarbij machtsmisbruik voorkomt. Ik wilde dat bespreekbaar maken, zonder dat het veranderde in een therapeutische sessies.”

De schrijfster besloot de kwetsbaarheid die zij met zich meedraagt op het podium te laten zien. Mede via Cees Debets, directeur Theater van Het Nationale Theater, kwam ze bij Bob Schwarze terecht. ,,Als regisseurs een louche type, boef of vieze vader zoeken, komen ze al gauw bij mij uit”, grapt de auteur en artistiek directeur van Theater Branoul. Zijn imago van ‘fout figuur’ heeft hem prijzen en zelfs een nominatie voor een Gouden Kalf opgeleverd. ,,Toen ik een mailtje kreeg van Mira of ik mee wilde doen aan Al mijn vaders, was ik verrast.”

Het persoonlij­ke is eraf, zodat iedereen zich ermee kan identifice­ren

Drama

De acteur is tegelijk geïntrigeerd door haar verhaal en gaat akkoord. ,,Werd me dat toch een drama. Ze was heel emotioneel en barstte tijdens de repetities vaak in tranen uit.” Feticu lacht en vervolgt serieus: ,,Deze voorstelling of beter gezegd performance toont een proces en Bob weet daar vlijmscherp op in te haken. Hij is een wolf, die bloedhond, en denkbeeldig kan ik hem soms echt voor zijn hoofd rammen.”

Na een paar keer repeteren realiseerde het tweetal zich dat het anders moest. Debets leende hun dramaturg Karim Ameur die het stuk naar een hoger plan tilt. ,,Het is menselijker geworden”, vindt Feticu, ,,Het persoonlijke is eraf, zodat iedereen zich ermee kan identificeren. Er is ruimte voor verwerking, zonder dat ik alleen maar moet huilen.”

Regisseur Manon Bartels van Theater Branoul is vervolgens gaan snijden en schuiven in de teksten van Al mijn vaders, zodat ze hun waarde krijgen en aankomen bij het publiek. Het is een krachtige voorstelling, bevestigt Schwarze. ,,Maar denk niet”, vervolgt hij, ,,dat het alleen kommer en kwel is wat je gaat zien. De g(r)imlach zit in de menselijke zwakte. Wat doe je immers als man als er een meid troost bij je zoekt?” Feticu kijkt hem aan met ogen die vuur spuwen: ,,Dan moet je het lef hebben om eruit te stappen.”

Al mijn vaders beleeft vandaag de première bij Theater Branoul in Den Haag. Aansluitend tournee.

Bob Schwarze en Mira Feticu doen TRY-OUT performance Al mijn vaders

Op 24 oktober doen Bob Schwarze en Mira Feticu een unieke performance in Theater Branoul, de try-out van de voorstelling gebaseerd op Feticu’s roman Al mijn vaders.

Een unieke performance, niet alleen omdat het onderwerp van de voorstelling niet vaak (genoeg) op de planken wordt gebracht, maar ook omdat de schrijfster zichzelf speelt, samen met niemand minder dan Bob Schwarze, artistiek directeur van theater Branoul en een van de acteurs. Dramaturg: Karim Ameur (Het Nationale Theater (HNT). Theaterbewerking tekst: Manon Barthels (Theater Branoul) en Mira Feticu. Regie: Manon Barthels.

 

Alle gegevens op een rijtje

Try-out performance Al mijn vaders

Wanneer: 24 oktober 2019

Waar: Theater Branoul

Maliestraat 12, Den Haag

Tel.: 070 365 72 85

Hoe laat: 20:15 uur

Zaal open vanaf 19:30 uur

Tickets:

https://www.branoul.nl/tickets/al-mijn-vaders/7360/

 

Durf te komen,

durf te kijken

en durf te begrijpen!

 

De roman verscheen begin 2019: